Bolsjoye Almatinskoye Ozer – Het grote Almaty meer

7 augustus 2015 - Alma-Ata, Kazachstan

Als we uit ons raam kijken zien we het gebergte Tien Shan met z’n prachtige glooiingen en besneeuwde toppen, machtige natuur. Hier haalt Almaty haar drinkwater vandaan, een stuwmeer dat op 2550 meter hoogte is gecreëerd door de Amatinsky rivier in te dammen. Dat moesten we natuurlijk gaan zien, mede op aanraden van de familie Borissochkin waarvan we het appartement hebben gehuurd. Zoon Ivan is architect en is de eigenaar van het appartement.

De familie Borissochkin doet er alles aan om ons verblijf te vergemakkelijken en zo aangenaam mogelijk te maken, niet dat het hoeft maar gewoon omdat ze dat graag willen. Zoals gezegd; de mensen hier zijn enorm gastvrij en willen je met alles helpen.
We hebben Kyryl, Ivan’s broer, gevraagd om ons naar het meer te brengen en ons te vergezellen.

Het grote Almaty meer ligt op zo’n 25 kilometer afstand, op zich niet ver maar door de toestand van de wegen en de haarspeldbochten toch nog een flinke toer waar je al snel een dik uur over doet. Wel lekker om langzaam vanuit de drukte van Almaty de rust van de bergen tegemoet te rijden. Halverwege even een tussenstop gemaakt om wat foto’s te schieten om vervolgens onze weg te hervatten. Geregeld lagen er grote stenen en rotsblokken die van de bergen waren afgerold op de weg. Deze worden niet opgeruimd, maar de exemplaren die de weg blokkeren worden aan de kant geschoven, dat is het. Het kan ook maarzo zijn dat op het moment dat je er langs rijdt een steen tegen je auto knalt, de bergwanden zijn niet beveiligd met bijvoorbeeld netten.

Langzaam kwamen we in de buurt van het meer en jawel hoor: een controlepost met slagboom! Kyryl stapte uit om te vragen of we erdoor mochten, de afstand tot het meer was zeker nog 5 kilometer! Een man in camouflage kleding was onverbiddelijk en gaf aan dat we te voet verder moesten en dat de auto bij de controlepost geparkeerd moest worden. Ondertussen liet hij wel een aantal auto’s door die van boven terug kwamen rijden...(?!)
Toch de auto maar geparkeerd en te voet verder, onder de slagboom door, richting het meer. De man van de controlepost riep plots Kyryl naar zich toe en tegen betaling mocht de auto er toch door. Hij moest immers toch iets aan ons verdienen! Tja, zo gaat dat hier.

Uiteindelijk bij het meer aangekomen bleek dat het de trip meer dan waard was geweest. Het water heeft in deze periode een prachtige turquoise kleur vanwege de temperatuur en is afkomstig van meerdere gletsjers hier in het Tien Shan gebergte. Je mag niet bij het water komen omdat dit het drinkwaterreservoir is van de stad, maar dat is ook niet nodig. De aanblik van dit meer, ingebed tussen groene bergtoppen kun je ook het beste van bovenaf aanschouwen. De foto’s zeggen genoeg.

Heerlijk genoten van de stilte en de grootse natuur, soms is iets ogenschijnlijk simpels erg bijzonder en bijzonder is het Bolsjoye Almatinskoye Ozer zeker.

Is er voor de kinderen ook iets te beleven in en rond Almaty? Meer dan genoeg!
Hierover in ons volgende verhaal meer.

Poka

1. Nathalie:
    7 augustus 2015
    Wat leuk om jullie te volgen via deze weg! Mooie en indrukwekkende verhalen en foto's! Ben benieuwd naar jullie volgens avontuur! Fleur alvast gefeliciteerd en een hele fijne verjaardag in dit bijzondere land! Veel plezier en geniet van dit mooie land! Groetjes en veel liefs Nathalie xxx
  2. Dini / Jan:
    8 augustus 2015
    Onze lieve meid ( sje ) Fleur is vandaag 10 jaar geworden dat is toch een felicitatie waard en geld ook voor Linda Ron en Dominique. een dikke knuffel van D + J . en verder genieten wij mee met jullie prachtige vakantie ( en herrinneringen ) vooral voor Linda. tot gauw in Winterswijk.
  3. Linda, Ron, Dominique & Fleur:
    9 augustus 2015
    Dankjulliewel!!! Fleur heeft haar verjaardag goed gevierd, zie ook de foto :-)
    Het was een erg leuke dag!
    Vandaag gaan we de metro verkennen, de stations schijnen erg mooi te zijn.
    Groetjes vanuit een geweldig Almaty xxx