Kinderpret in Almaty

10 augustus 2015 - Almaty, Kazachstan

De afgelopen 3 weken hebben we veel ondernomen, veel gezien.
Familie en kennissen bezocht, prachtige natuur gezien en veel, heel veel mooie gebouwen en parken aangedaan. Geloof het of niet, we hadden tussendoor ook nog tijd om met de kinderen iets te ondernemen wat speciaal voor hen was. Dus even geen culturele uitstapjes of familiebezoeken en daarvoor zijn in Almaty voldoende mogelijkheden!

Gorky Park of Central Park

Dit is een groot, centraal gelegen park in Almaty waar je lekker kunt wandelen maar er is ook een klein pretpark, een aquapark en een dierentuin. Wij zijn in het pretpark en in de dierentuin geweest.
Het pretpark is niet erg groot, er zijn ongeveer 15 attracties waarvoor je afzonderlijk moet betalen. Dus geen entreegeld, maar net als bij ons op de kermis betaal je per attractie. Fleur en Dominique waren hier eigenlijk net iets te oud voor maar toch hebben we het er erg gezellig gehad en veel gelachen. Bijvoorbeeld in het slechtste spookhuis alles tijden waarin poppen de hoofdrol spelen, poppen met verminkte ledematen en echte gedrochten. Deze poppen waren zo slecht gemaakt dat het meer een vermakelijke parodie op een spookhuis was dan dat je er de bibbers van kreeg! De zweefmolen en het reuzenrad waren wel leuk en ook de waterfiets was lachen. We moesten een zwemvest aan, ongeveer de helft van de Kazachen kunnen namelijk niet zwemmen, maar de temperatuur was ver boven de dertig graden! De ge-uniformeerde (!) controleurs lieten er geen twijfel over bestaan, dat zwemvest moest aan! Dus...met de waterfiets onder de fonteinen door voor afkoeling want na tien meter trappen stond het zweet al metersdik op ons voorhoofd. Goed voorbeeld doet goed volgen en uiteindelijk was het knap druk rond de fonteinen!

Wat hier onder een attractiepark wordt verstaan betitelen wij als een kermis, dus geen achtbanen met kurkentrekkers en loopings, maar kleinschaliger. Wel veel, heel veel vreettentjes waar je allerlei lekkers kon kopen tegen prijzen waarvoor we in west Europa het schaamrood op de kaken krijgen. Ondanks dit werd er goed zaken gedaan door de uitbaters, de bezoekers hadden blijkbaar flink gespaard en de Tenge’s vlogen vrolijk over de toonbanken. Voor ons onbegrijpelijk dat de grote gezinnen(5 kinderen is eerder regel dan uitzondering) van een land waarin het verschil tussen arm en rijk zo groot is zoveel geld (kunnen) spenderen aan attracties als deze. Het waren niet alleen de rijken die hier rondliepen!

Zo zijn er in deze stad meerdere pretparken te vinden, maar echt indruk maken doen ze op ons in ieder geval niet.

In dit park bevindt zich ook de dierentuin en daar schrokken we toch wel even...wat een kleine verblijven! De standaard voor dierentuinen ligt hier wel even anders dan in Nederland en de Kazachse bezoekers vinden deze dierentuin prachtig, terwijl wij er met schaamte rondliepen. Hoe kan men zo dieren houden... Linda waarschuwde vooraf dat dit was wat we gingen zien, maar na overleg toch besloten om hier naartoe te gaan en zodoende het verschil te laten zien aan de kinderen. We zagen bijvoorbeeld grote beren in een verblijf van 10x10 meter met betonnen vloer, en alleen een hok en een voerbak. Er stonden ook pony’s en kamelen aangelijnd en troosteloos te wachten op een betalende berijder en giraffes kon je tegen betaling een tak met blaadjes voeren. Toch zijn we blij dat we er geweest zijn, al was het alleen maar om te laten zien dat de dierentuinen in Nederland en Duitsland hun ‘sterren’ beter huisvesten. Uiteraard is een wild dier in zijn eigen habitat het summum.

Aquaparken

Er zijn in Almaty en omgeving zeker 10 aquaparken, veelal met grote glijbanen, voldoende ligstoelen en restaurantjes. Zeg maar het type zwembaden dat je ook aantreft bij de all-inclusive hotels in landen als Turkije en Griekenland. Dus voldoende keus voor een dagje zwemplezier! Ook hier liegen de prijzen er niet om, voor 60 euro ben je met z’n vieren een dag onder de pannen. Eten of drinken mag je dan zelf niet meenemen maar moet ter plaatse worden gekocht en...je tas wordt bij de ingang gecheckt of je niet toevallig toch een stukje brood of fles drinken hebt meegenomen! Het is dus wel handig dat je je ‘Nederlandse wars van autoriteit’ mentaliteit hier even opzij zet en maar accepteert dat het er hier nou eenmaal zo aan toe gaat. Doe je dat dan is het goed vertoeven in zo’n aquapark en vooral de kinderen genieten natuurlijk en daar gaat het per slot van rekening om!

Het meer Sairan en cascades

Het water van het grote Almaty meer stroom vanaf de berg richting de stad, daar wordt het verder geleid via een ingedamde rivier naar een meer midden in de stad, Sairan. Hier zijn aan weerszijden stranden gemaakt waar de inwoners heerlijk kunnen genieten van het gletsjer water. In het begin koud, maar als je eenmaal ‘door’ bent is het goed te doen!
Hier zijn we een aantal keren geweest en wat opvalt is dat Kazachen onder zwemmen echt zwemmen verstaan en niet spelen met een bal in het water of zoiets. Wij wel en tezamen met ons afwijkende uiterlijk waren wij in een mum van tijd ongewild een attractie. We werden van top tot teen bekeken alsof we van een andere planeet afkomstig waren. Kinderen leren snel en het duurde niet lang of onze kinderen waren met Kazachse kinderen de bal aan het overgooien en aan het stoeien in het water, erg leuk!

Gondels

Je kunt vanaf de ijsbaan Medeo met de gondel naar het dalstation van skigebied Shimbulak, waarna je met stoeltjesliften 2 stations hoger de bergen in kunt. De reis met de gondellift en stoeltjesliften is een avontuur op zich, soms bereik je hoogtes waar je maag bijna van omdraait. De kinderen vinden het prachtig! Boven aangekomen kun je dan picknicken in wat wij kennen als een alpenweide, met fraaie vergezichten.

De gondellift naar de heuvel van Kok-Tobe wordt op dit moment gerenoveerd, hier moesten we helaas met de bus naartoe. De gondel vertrekt normaal vanuit het centrum van Almaty richting de televisietoren op de heuvel van Kok-Tobe. Vanaf dit punt heb je een schitterend overzicht over de stad en omgeving. Zo zie je in het zuiden de machtige bergen, dan richting het noorden de stad en verderop de steppes. Op deze heuvel is een klein dierentuintje aangelegd en is er wederom een pretparkje gecreëerd inclusief een klimbos en steile wand klimmen. Op zich wel leuk, ondanks dat het allemaal wat geforceerd leek.

Circus

Dichtbij het voetbalstadion staat een permanent circusgebouw waar op gezette tijden in het jaar voorstellingen worden gehouden. Wij gaan aanstaande zaterdag naar de middagvoorstelling toe, benieuwd wat ons te wachten staat! Waarschijnlijk veel acrobatiek, maar ook dieren zoals paarden en geiten en...krokodillen. We zullen zien.

Mega Center

In het hypermoderne winkelcentrum bij ons om de hoek is een heus pretpark geïntegreerd. Compleet met attracties die kinderen over de kop laat draaien, zweefmolens, rijen spelcomputers en een heuse indoor ijsbaan van 1.000m2! Complete schoolreisjes worden hier naartoe georganiseerd...naar een winkelcentrum(?!). Als je het wil, kun je hier je kinderen dus uren laten vermaken terwijl jezelf rustig kunt shoppen in de talrijke winkels. Niets voor ons, maar de mogelijkheid is er!

Één ding staat vast, er is absoluut voldoende te doen voor de kinderen hier in Almaty al moet je soms wel onverwacht diep in je buidel tasten en je verwachtingen wat bijstellen.

Poka

1. Wim/ria:
    12 augustus 2015
    HALLO BUURTJES
    Wij hebben genoten van jullie reisverslagen en foto"s
    Wat een belevenis die vier weken.
    En Fleur nog gefeliciteerd met je 10 de verjaardag .
    Nog een paar hele fijne dagen met de familie.
    En een goede reis terug .

groetjes wim/ria
  2. Linda, Ron, Dominique & Fleur:
    13 augustus 2015
    Dankjulliewel en speciale groetjes van Fleur! :-)