Contrasten

22 juli 2015 - Almaty, Kazachstan

Oke, we hebben het te pakken, een heuse jetlag!
Zo snel mogelijk het dag/nacht ritme oppakken is het devies, we doen ons best ;-)

We wonen in  een super de luxe appartement in een appartementencomplex waar Mercedessen, Land Rovers en meer van dat ‘groots’ voor de deur staat. Er is zelfs beveiliging waar iemand in uniform de wacht houdt en erop toeziet dat alleen bewoners naar binnen kunnen. Uniformen en hiërarchie zijn ze hier overigens gek op, maar daarover in een volgend verslag meer.

Even verderop, op circa 5 minuten loopafstand, zit een Mega Centre. Een enorm overdekt hypermodern winkelcentrum waar we in Nederland onze vingers bij af zouden likken. Aan alles is gedacht om het de bezoekers zo aangenaam mogelijk te maken. Speelpleintjes voor kinderen, een treintje dat door de brede gangen rijdt, vol met breeduit lachende kindersnuitjes. Pinautomaten in overvloed waar je met je maestro pas gewoon gebruik van kunt maken. En veel, heel veel winkels (circa 200) met vooral ‘merkkleding’ en dan bedoelen we de duurdere merken. Dit verdeeld over 2 verdiepingen, met op de 3e verdieping tientallen restaurants.

Hoe groot is dan het contrast dat wanneer we van ons appartement naar het winkelcentrum over zandpaden lopen langs woningen van blik, zoals we ze kennen van beelden uit krottenwijken. Men is hier van overheidswege schijnbaar vergeten om eerst voor de mensen te zorgen, door bijvoorbeeld de infrastructuur aan te pakken, alvorens toestemming te verlenen tot de bouw van een Mega Centre waar alleen de nieuwe rijken hun spijkerbroeken van Gant kunt kopen. Het verschil tussen arm en rijk lijkt zo op het eerste gezicht erg groot.

Qua techniek en communicatiemiddelen loopt een stad als Almaty ver voor op Nederland. Klein voorbeeldje; je Wifi modem is hier een kastje dat kleiner is dan je mobiel zodat je het kunt meenemen de stad in waardoor je overal je eigen internet toegang hebt. Alles dus volledig draadloos, terwijl men zich in de buitengebieden van bijvoorbeeld Winterswijk druk maakt om peperdure glasvezel aansluitingen te krijgen...kijk eens over de grens zou ik zeggen.

Vanuit ons appartement zien we het hooggebergte met sneeuw op de toppen, prachtig om te zien. Kijken we links, schuin naar beneden (we zitten op de 10e verdieping), dan zien we de woningen van blik, kijken we naar rechts dan zien we giga appartementengebouwen met daarnaast het overdekte winkelcentrum Mega Centre. Duurt ff om dat te plaatsen...

Aan de ene kant loopt Kazachstan dus ver voor- en aan de andere kant ver achter op een land als Nederland (gelijkheid, infrastructuur). Wellicht veranderd dit beeld nog de komende weken, voorlopig is het contrast erg groot.

1. Ina meulenveld:
    22 juli 2015
    Hoi vakantiegangers, wat ontzettend leuk dat we jullie kunnen volgen op deze manier. Super!